Sunday, March 1, 2009

Kereta dan Beban...parking bertambah beban

Bila menulis tajuk ni aku yakin, di seluruh bandar2 utama tanah semenanjung Malaysia ni mahupun diseantero dunia, parking di mana2 pun berbayar...walaupun hakikatnya kita dah bayar macam2 cukai...dan di samping tu aku fikir pakai kereta ni banyak beban daripada menolong..daripada mula2 anda beli, guna, sampailah anda lupuskannya; 1) beban bayar pendahuluan, 2) beban bayar bulan, 3) beban penyelenggaraan, 4) beban insurans dan cukai jalan, 4) beban bahan api, 5) beban tol, 6) beban alam sekitar, 7) beban jiwa dek kesesakan, 8) beban parking.....(p/s beban mengikut pengalaman masing-masing)... dan memikirkan beban2 tu aku jadi semakin tidak bermotivasi menggerakkan kereta aku keluar ke bandar, cukup lah sekadar panas2 kan enjin...

Dulu nak ke pekan aku tak kisah sangat, tapi sejak2 pekan Jitra ni dah tiru macam pekan2 yg lain 'parking berbayar' maka bertambah rimas aku nak keluar...mengingatkan kembali nostalgia aku kena kompaun parking di Parit Buntar dan Sungai Petani dulu....(parit and sungai ni memang tak secocoklah dengan kereta aku)....nak bayar tak kisah sangat, tapi nak cari kotak parking tu yg memeluatkan aku....kalu kosong nasib baik la tu...tapi kadang2 kosong pun aku meluat jugak, sbb tak leh masuk dek org yang tak berhati perut parking dalam 2 kotak utk kereta dia! Jangan amalkan tau..ingatlah keperluan orang lain sama.....

Memikirkan beban2 itu, maka terlintas gak di fikiran aku akan nasib rakan2 yang terpaksa berhenti kerja, dibayar gaji separuh dan seumpama dengannya...yang malangnya, perut tak boleh berhenti diisi, kerja berhenti, makan kena diteruskan....kesian...maka beban mereka berkaitan kereta pastinya lebih berat berbanding pendapatan yang semakin kurang...mujur kerajaan dah tangguh kenaikan tol...

Maka aku dapat simpulkan kereta yang ada ni hanya membebankan, dan hanya membantu anda membawa 'beban' ('beban' yang dibawa bergantung kepada saiz penumpang)...

3 comments:

ctnoni said...

Salam,

betul tu...paling malas bila drive ialah nak parking...nak2 nye kat Parit buntar..malas betul nak pegi sana..dah le dgn side parking..dah tu pusing punya pusing susah nak dpt parking...ari tu nyaris2 nak kena saman..park dekat stesen bas, sbb nak pi beli tiket..pastu melencong ke Billion..bila balik2 Pak Misai tgh dok tulis sambil dok belek2 no plat...nasib baik cepat blah..dia pun koyak kertas yg dia tulis tu sbb dia tak dan nak sign...he he he...rezeki...

p/s:bila nak jwb tag sy ni???:)

nuaimiera said...

hah? tag, apa tu...mcmana saya nak tau saya kena tig tag ni???

ita atasya said...

tag?
lerrrr...tag tu mende yg abang dok jwb tula...aiyaa...
haha..parit buntar ok what, bagi org2 yg tak berkereta n hanya rempit moto, lagi best kalo pinjam moto org(maksudnye takde moto sendiri le)..haha
lagi best bg mereka2 yg hanya nunggu bas dari parit lebai hashim ke pusat bandar..gempaq takyah susah2 cari parking..ahaks!