Thursday, January 21, 2010

Ureteral Stone

Memandu dari Jitra-Kuantan memang memenatkan. Walaupun aku seorang sahaja yg memandu (w/pun ada penumpang lain yang ada kelayakkan memandu), penat sedikit kurang dek ditemani keletah anak2 (yg lasak2 belaka). Apa yang lebih memenatkan, aku didiagnosis mengalami masalah bengkak buah pinggang angkara batu karang di dalam sistem 'urinary' @ lebih tepat lg didiagnos 'acute left-ureteric stone'...patut la selama ni dok sakit pinggang dan seluruh belakang badan. Walaupun batu sebesar 1cmx0.5cm, sakitnya Allah ja yang tahu...

2 kali di tahan di wad, ESWL (prosedur shock wave bagi memecahkan batu), yg pertama gagal apabila diagnos 2 minggu selepas tu, batu masih di tempatnya. Yg kedua ada improvement, sbb selepas prosedur, ada ketulan2 kecil batu dan darah bersama air kencing dikesan. Treatment ketiga InsyaAllah 24hb Jan 2010..harap2 menunjukkan perkembangan positif..

Nampaknya, permulaan tahun 2010 aku telah diuji..mungkin ada hikmahnya..menginsafi aku agar lebih menjaga kesihatan..lantas tidak terlalu mementingkan 'kerja'.. Betullah kata orang, yg dikejar belum tentu dalam genggaman, yang dimiliki patut dihargai dan disyukuri..Mudah-mudahan Allah berikan aku kekuatan dalam menempuh dugaanNya..

No comments: